Social media marketingstrategie, hoe zet je dit op? SocialMediaMeisje, 28 februari 202310 december 2023 Social media is al geruime tijd een essentieel onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Waarbij de marketingstrategie natuurlijk meer inhoudt dan alleen social media. Toch houden we in dit artikel het vizier op het social media deel van de marketingstrategie. De marketingstrategie is een krachtige tool om merkbekendheid te vergroten, klantrelaties op te bouwen of uit te bouwen en verkeer naar de betreffende website te sturen. Het opstellen van een goed en doordacht social mediaplan is daarom van cruciaal belang voor elk bedrijf dat opereert in deze tijd. In dit artikel bespreken we de stappen die je kunt nemen om een succesvol social mediaplan op te stellen. We geven handvaten om je tot ideeen te brengen. Daarnaast geven we voorbeelden van succesvolle social mediastrategieën. Ook willen we je graag nog wat tips en trucs met je delen om jouw social mediaplan te optimaliseren. En natuurlijk hoef je dit niet allemaal met de hand te doen. We zullen ook enkele van de beste social media software op de markt bespreken die je kunnen helpen om (een deel van) het werk te automatiseren bijvoorbeeld. Kortom begin met je social media strategie! Stappen om te komen tot een social media aanpak Er zijn een aantal te nemen stappen die kunnen leiden tot een goede social media aanpak. Net als bij andere plannen begint het stapje voor stapje met de uitwerking. Deze stapjes bepalen de uiteindelijke richting voor je social media campagnes bijvoorbeeld. Hieronder 5 belangrijke stappen in het proces om te komen tot een social media plan. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee. Stap 1: Stel je doelen vast en stel ze niet te makkelijk Voordat je begint met het opstellen van uw social mediaplan, moet je duidelijk weten wat je zou willen bereiken met het plan. Bedenk dit vooral ook niet alleen, maar samen met het management team of de mensen om je heen binnen het bedrijf. Dat kan soms tot mooie inzichten leiden op de doelstellingen. De tip is om het niet alleen te verzinnen, de kans is groot dat je dan de doelen niet goed of niet juist beschrijft. Toets je gedachten veelvuldig om te zorgen dat de doelen aansluiten bij de gewenste situatie. Dit kan variëren van het vergroten van de naamsbekendheid tot het verhogen van de verkoop. Door duidelijke (en haalbare!) doelen te stellen, kun jij je social media-inspanningen richten op wat echt belangrijk is en wat het bedrijf vooruit gaat helpen. Enkele mooie voorbeelden van social media doelen kunnen zijn: Het vergroten van het aantal volgers op sociale media-accounts; Het verhogen van het verkeer naar de website vanuit social media; Het verbeteren van de betrokkenheid van volgers op via sociale media-accounts; Het genereren van leads of verkopen via sociale media. Stap 2: Identificeer de doelgroep, weet wie je zou willen bereiken Een succesvol social mediaplan begint met een goed inzicht van de doelgroep. Wie zijn de huidige klanten in het klantenbestand? Wat zijn de interesses en behoeften van de klanten en/of bezoekers? Welke social media-platformen gebruikt de doelgroep het meest? Door deze vragen te beantwoorden, kun je al snel en simpel je social media-inspanningen afstemmen op betreffende doelgroep. Hierdoor kun je de perfecte boodschap op het juiste moment en op de juiste plaats tonen. Speel in op de doelgroep, zo kun de doelgroep binden aan je merk of product. Stap 3: Kies social media-platformen passend bij de doelgroep Nu de doelen en doelgroepen zijn bepaald, moet je nog de juiste social media-platformen kiezen. Kies vooral een social media platform wat aansluit bij de doelgroep en nu een die “hot” is op dit moment. Niet alle platformen zijn geschikt voor elk bedrijf of elke doelgroep. Er is geen generieke oplossing. Dat is ook dodelijk voor het binden van een doelgroep. Generieke oplossingen werken niet, wees specifiek naar de doelgroep toe. Door te weten welke platformen de doelgroep gebruikt, kun je de marketinginspanningen een stuk effectiever inzetten. Hieronder volgen enkele voorbeelden van social media-platformen en hun (beoogde) doelgroepen: Facebook: het grootste social media-platform ter wereld (ja nog steeds!), geschikt voor alle soorten bedrijven en doelgroepen. De gemiddelde leeftijd ligt overigens wel hoger bij Facebook; Instagram: ideaal voor bedrijven die visueel aantrekkelijke producten of diensten aanbieden, en voor doelgroepen die jonger zijn dan 35 jaar. Al komen er ook steeds meer ouderen op Instagram; Twitter: voornamelijk gebruikt door journalisten, politici en influencers, en geschikt voor bedrijven die zich richten op een breed publiek. Bedoeld om korte boodschappen te delen die pakkend zijn en (wellicht) aanzetten tot actie; LinkedIn: gericht op professionals en zakelijke relaties, ideaal voor bedrijven die zich richten op B2B-marketing. Hier vind je ook veel mensen die vanuit een werkgever op LinkedIn zitten; Stap 4: Creëer de contentstrategie, wat wil je over brengen? Een goede contentstrategie is de sleutel tot het succes van het beschreven social mediaplan. De contentstrategie bevat het type inhoud dat je gaat maken, hoe vaak je dit gaat delen en welke kanalen je hiervoor wil gaan gebruiken. Kortom welke boodschap ga je op welke manier over brengen naar de doelgroep? Enkele tips voor het creëren van een effectieve contentstrategie zijn: Bepaal contentthema’s en zorg ervoor dat deze aansluiten bij de doelen en doelgroepen; Maak een contentkalender om bij te houden welke inhoud op welke dagen wordt gedeeld; Zorg ervoor dat de content relevant en waardevol is voor de doelgroep(en); Gebruik verschillende soorten inhoud, zoals afbeeldingen, video’s en blogposts, om volgers te prikkelen en betrokken te houden; Plan de inhoud vooruit, maar wees flexibel en pas de strategie aan als dat nodig blijkt. Stap 5: Monitor en analyseer de resultaten, data zegt heel veel! Het monitoren en analyseren van social media resultaten is essentieel om te bepalen of de strategie effectief is. Op basis van dit analyseren van data kan er eenvoudig besloten worden om aanpassingen te maken waar nodig. De beschikbare data is soms lastig te interpreteren. Het goed definiëren van de doelen en de doelgroep hepen hier bij om focus te behouden. Zo wordt de data makkelijk te interpreteren. Enkele belangrijke prestatie-indicatoren om in de gaten te houden kunnen bijvoorbeeld zijn: Aantal volgers en betrokkenheid en de groei er in monitoren; Verkeer naar de website(s) vanuit social media, neemt dit toe na publicaties; Conversieratio’s en verkoop via social media; Reacties van klanten (de doelgroep) op de social media-accounts, is er interactie; Het is belangrijk om deze gegevens regelmatig te bekijken. Op basis van deze gegevens is het eenvoudig te zien hoe succesvol een strategie uitpakt. Daarnaast is het goed uitlegbaar om de strategie aan te passen op basis van wat wel en niet werkt. Enkele voorbeelden van succesvolle social mediastrategieën Hier onder enkele korte (maar bekende!) voorbeelden van bedrijven die een succesvolle social mediastrategie hebben ontwikkeld: Dove – Dove gebruikt social media om hun positieve berichten over lichaamsacceptatie te delen en zo een engagement op te bouwen rond hun merk. Ze hebben campagnes gemaakt die betrekking hebben op verschillende doelgroepen, waaronder vrouwen van alle leeftijden en etnische achtergronden in het bijzonder. Airbnb – Airbnb gebruikt social media om hun community-gedreven benadering van reizen te benadrukken. Zij varen goed bij de interactie tussen de community leden. Deze leden delen verhalen die unieke reiservaringen hebben gehad. Als tussen-platform maken ze zo gebruik van de gesprekken tussen leverancier (verhuurder) en afnemer (de klant). Ze gebruiken Instagram om de meest prachtige afbeeldingen van bestemmingen te delen en om hun volgers te inspireren. Ze zetten aan tot actie, in de vorm van het boeken van een Airbnb locatie. Nike – Nike gebruikt social media om het merk te promoten en om klanten te inspireren om actief te blijven. Zij zetten de marketingstrategie heel erg breed in. Zij hebben ook veel verschillende doelgroepen die zij afzonderlijk benaderen. Ze hebben een actief Twitter-account waarop ze regelmatig inspirerende citaten en afbeeldingen delen. Daarnaast heeft Nike ook een eigen fitnessapp ontwikkeld om klanten te helpen hun fitnessdoelen te bereiken. Tips en trucs voor het optimaliseren van een social mediaplan We hebben enkele tips en trucs op een rijtje gezet waar mee je, je social mediaplan zou kunnen optimaliseren. Uiteraard is de lijst niet uitputtend en zul je ook vooral zelf moeten blijven nadenken, doer je voordeel mee: Houd altijd doelen en doelgroepen in gedachten bij het maken van content; Gebruik hashtags (#) om inhoud beter vindbaar te maken voor de doelgroep; Deel content op het juiste moment en op de juiste kanalen om het bereik te maximaliseren; Maak gebruik van sociale mediasoftware om workflows te verbeteren en tijd te besparen; Monitor vooral ook concurrenten en analyseer hun social media strategieën om nieuwe ideeën op te doen; Gebruik betaalde advertenties om het bereik te vergroten en gericht te adverteren naar de doelgroepen; Wees consistent in de merkboodschap en visuele identiteit op alle kanalen; Experimenteer en test verschillende benaderingen om te zien wat het beste werkt voor het merk en doelgroep. Verschillende social media software om het werk makkelijker te maken Hieronder staan enkele populaire social media software en hulpmiddelen die u kunt gebruiken om uw social media strategie te verbeteren: Hootsuite – Een alles-in-één social media management tool waarmee u uw berichten kunt plannen, monitoren en analyseren op verschillende kanalen. Buffer – Een social media planning tool waarmee u berichten kunt plannen en analyseren op verschillende kanalen. Canva – Een ontwerptool waarmee u gemakkelijk aantrekkelijke afbeeldingen kunt maken voor uw social media posts. Google Analytics – Een tool waarmee u uw websiteverkeer en conversies vanuit social media kunt volgen en analyseren. Sprout Social – Een social media management tool waarmee u uw berichten kunt plannen, monitoren, analyseren en rapporteren op verschillende kanalen. Samengevat wat houdt de social media strategie in? Het opstellen van een gedegen social mediaplan is cruciaal voor het succes van het merk. Zowel op sociale media, website of in de offline media. Door doelen en doelgroepen te bepalen, de juiste (online) kanalen te kiezen, een content strategie te ontwikkelen en de behaalde resultaten regelmatig te monitoren en te analyseren, kan de social media strategie geoptimaliseerd worden. Hiermee kun je uiteindelijk het bereik en de betrokkenheid enorm vergroten. Met behulp van social media software en hulpmiddelen kun je eenvoudig een workflow maken die veel tijd kan besparen. Daarnaast kun je er met deze tools voor zorgen dat de merkidentiteit over alle kanalen consistent blijft. Door te experimenteren en te testen, ontdek je wat het beste werkt voor het merk en de doelgroep, hier mee is het dus mogelijk om de strategie aanpassen aan de uitkomsten van de testen. Veel testen levert veel data op die erg bruikbaar is, reserveer hier dan ook voldoende tijd voor. Blog Social management Social Media Social mediasocial media strategiesocial selling
Besparen FIRE – wie wil dat nou niet? 27 februari 202310 december 2023 Ken je de term FIRE al? Niet? Leg ik het even uit. FIRE staat voor… Read More
Social management Ken je Hootsuite al? Natuurlijk! 16 februari 202310 december 2023 Heb je meerdere social media kanalen die je moet managen? Dan kan je natuurlijk Hootsuite… Read More
Algemeen Maak de picknick compleet met de Polarbox 10 maart 202331 oktober 2024 Als je op zoek bent naar een betrouwbare en duurzame koelbox voor buitenactiviteiten, dan is… Read More